در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی، حرم امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب (ع) میعادگاه ارادتمند خاندان عصمت و طهارت در نجف اشرف است. حال و هوای این شب های نجف بسیار متفاوت است.
یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰
عکاس: مجتبی عرب زاده
دلدادگان اباعبداالله الحسین(ع) که از حضور در راهپیمایی نجف تا کربلا جا مانده اند صبح روز دوشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۰ مصادف با اربعین حسینی(ع) به نیابت از زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) و به قصد رجاء از میدان امام حسین(ع) پیادهروی خود را به سوی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آغاز کردند.
دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
عکاس: سعید ربیعی
اینجا «تهران»؛ پایتختی برای عشاق «حسین». امروز«اربعین»؛ زمانی برای مرور «عاشقی». جامانده بودند از قافله عشاق اما دلشان که این را نمیفهمید و در سر هوای «او» را داشتند همانگونه که مولانا گفته بود: « بی همگان به سر شود، بی تو به سر نمیشود...» با پای پیاده، خودِ جامانده شان را از میدان امام حسین(ع) به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) نزدیک و نزدیک تر کردند تا با یک سلام از راه دور، قلب شان کمی آرام بگیرد.
دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰
عکاس: حمید رضا درجاتی
عاشقان و زائران حسینی از سراسر جهان در شبهای سوگواری اربعین امام حسین (ع) در جوار حرم سالار شهیدان و علمدار دشت کربلا به عزاداری پرداختند.
سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰
عکاس: مجتبی عرب زاده
وقتی نیکولای مارکوف معمار برجسته ایرانی گرجستانی در سال ١٣٠٧ و با قرارداد پانصدهزار تومان اولین آجر ساختمان ١٥ هزار مترمربعی با شیوه معماری ملی برای اداره پست وگمرک در خیابان سپه را بنا کرد، قطعا تصور نمیکرد که روزگاری این بنا ، موزه ملی ارتباطات ایران شود. این بنای سترگ با نمای آجری و سنگی با ترکیبی متقارن در ضلع جنوبی میدان مشق ساخته شده و بنابر نظر کارشناسان، ساختمان پست، نمایشیترین اثر معماری مارکوف است؛ اثری که به بهانه روز جهانی پست در آن گشتی زدیم.
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰
عکاس: حمید رضا درجاتی
ایرانیان در دوره هخامنشی را میتوان آغازگران تاریخچه پست در جهان نامید. دلیل این مدعا هم «چاپارخانه» هایی است که در فواصل نسبتا کوتاه در مسیر راهها قرار داشت تا نامهرسانها با تعویض اسب ها ، نامهها و اسناد را هرچه سریعتر به مقصد برسانند.
این شیوه پستی بر اساس فعالیت چاپارخانهها در تاریخ ایران تا دوره صفویان و افشاریان و زندیان و قاجار به همان شکل و البته با قوت و ضعف ادامه داشت تا اینکه در اوایل دوره قاجار، عباس میرزا ولیعهد ، اصلاحاتی جدید انجام داد و چاپارخانهها منسوخ شدند. تاریخ میگوید امیرکبیر، واحد چاپاری جدیدی بنا نهاد که مسئول نامهرسانی و انتقال فرمانهای حکومتی و تشکیلات آن شد و در حد یک «اداره» بود؛ تا اینکه ناصرالدین شاه دستور داد «وزارت» پست در ایران تشکیل شود. در خصوص بخشی از تاریخ پست در ایران، دفتر ارتباطات شرکت ملی پست ایران عکس هاى قدیمى در اختیار آژانس عکس تهران قرار داده است تا با انتشار آنها روز جهانى پست را گرامى داریم و از زحمات تلاشگران این عرصه تقدیر به عمل آوریم.
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰
عکاس: دریافتی
برج آزادی با آن معماری تلفیقی دورانهای هخامنشی، ساسانی و اسلامی به گذشتههای درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ بنایی سه طبقه با چهار آسانسور ، دو راه پله و ۲۸۶ پلکان که ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ متر است. گفته میشود در ساخت برج آزادی 46 هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به کار رفتهاست.حالا و در پنجاهمین سالروز گشایش آزادی ، این برج همچون نگینی در پایتخت می درخشد.
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰
عکاس: حمید رضا درجاتی
استادیوم آزادی، یا همان «استادیوم یکصدهزار نفری» معروف ، دقیقا 50سال پیش و در روز ۲۶ مهر ۱۳۵۰ افتتاح شد اما نخستین مسابقه فوتبالی که در این ورزشگاه برگزار شد، بازی دوستانه بین دو تیم پرسپولیس و کروزیرو برزیل در ۲۷ اسفند ۱۳۵۰بود که با پیروزی تیم برزیلی به پایان رسید. این ورزشگاه به عنوان یکی از 20 استادیوم برتر جهان شناخته شده و در مهرماه سال ۱۳۹۲ در بلیچر رپورت ، نام آن منتشر شده است. حتی برای مدت زیادی در رسانههای مطرح جهان از جمله گاردین از استادیوم آزادی بهعنوان یکی از بزرگترین ورزشگاههای جهان یاد شده است.
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰
عکاس: حمیدرضا درجاتی
نمایش «تنها» به کارگردانی و نویسندگی علیرضا معروفی در سالن سایه تئاتر شهر تهران، روی صحنه رفت. این نمایش دارای تندیس بهترین کارگردانی و تقدیر ویژه از گروه بازیگران در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت بود.
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
عکاس: پرتو جغتائی