در ضلع جنوبی باغ سفارت بریتانیا در محله قلهک، پشت دیوارهای آجری آرامستانی خاص قرار دارد؛ یادگاری از جنگهای جهانی.
در دل این آرامستان تاریخی 564 سرباز، دریانورد، هوانورد و... جنگهای جهانی ارتش متفقین، با سنگ مزارهایی خاص در دل خاک آرام گرفته اند که ازاین تعداد ۱۳ مزار مربوط به سربازان گمنام بوده و 25مزار دیگر مربوط به اتباع خارجی مقیم ایران است.
آنچه که جالب توجه است، نظم دیداری و بصری بسیار بالایی است که در این فضا به چشم می خورد ؛ طراحی درختان ، کاشت گلهای رز و همچنین قرارگیری قبرها فضای منحصربفردی ایجاد کرده است..یکی از جاذبه های این آرامستان، بنای یادبود گنبدی شکلی است که حاصل ترکیب معماری ایرانی - اسلامی و سبک معماری غرب است. در انتهای آرامستان و رو به روی گنبد یادبود فیروزه ای هم صلیبی بلند و سفید رنگ وجود دارد ؛ صلیب ایثار- نشان یادبود جنگ جهانی برای کشورهای مشترک المنافع است- در سال 1918 توسط سر رجینالد بلومفیلد برای کمیسیون سلطنتی آرامستانهای جنگ طراحی شده است.البته در بین قبرهای کشتهشدگان جنگهای جهانی نشانه هایی از سربازان مسلمان، یهودی و حتی زن و کودک 2و نیم روزه هم دیده میشود.
شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰
عکاس: حمیدرضا درجاتی
موزه صلح واقع در پارک شهر تهران برای ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسانها و محیط زیست تاسیس شده است.این گزارش تصویری به بهانه دهمین سالگرد گشایش موزه صلح تهران و سیوچهارمین سالروز بمباران شیمیایی سردشت ثبت و منتشر شده است.
سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰
عکاس: مجتبی عرب زاده
آیین افتتاح و بهره برداری از "کوشک باغ هنر" مرکز تخصصی هنرهای ایرانی,شامگاه شنبه 26 تیر 1400 با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ,در محل کوشک هنر واقع در منطقه فرهنگى گردشگرى عباس آباد برگزار شد.
شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰
عکاس: مجتبی عرب زاده
«عمارت الماس» به طور حتم نام بامسمایی برای این عبارت زیبای کاخ گلستان است، عمارتی که بنیاد و اساسش در زمان فتحعلی شاه نهاده شد ولی ناصرالدین شاه تغییراتی در ظاهر و تزیینات آن داد. وجه تسمیه این بنا نسبت به سایر عمارت های کاخ گلستان، به سبب آینه کاری های داخلی اش است . زیبایی حیرت انگیز دیگر این عمارت، معماری داخلی بنا، شامل سه ایوانچه آیینه کاری مقرنس و طاق نماهای باریک و کشیده است که در سمت شمالی تالار با ارسی های بزرگ دارای شیشه های رنگین زیبا پوشیده شده است . نکته جالب اینکه در عهد ناصری، اغلب طاقها و طاقنماهای جناغی این تالاربه طاقهای قوسی یا رومی تبدیل و دیوارهای تالار مزین به انواع کاغذ دیواری خارجی شده است.
دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰
عکاس: حمید رضا درجاتی