خانه «امام جمعه» از آثار دوره قاجاریه و باقیمانده از نیمه دوم قرن سیزدهم هجری قمری است. این بنا، نخست خانه «میرزا آقاخان نوری» صدراعظم ناصرالدین شاه بود. بعدها امام جمعه تهران آن را خرید و در آن ساکن شد؛ این خانه در قلب تهران از چنان ویژگی هایی برخوردار است که به جرأت می توان گفت یکی از «نفیس ترین خانه های تهران» است.
یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱
جنب سینمافلسطین و در ابتدای خیابان برادران مظفر عمارت زیبایی که این روزها به بهترین شکل تغییر کاربری داده، به روی مهمانان لبخند می زند. ساختمان موسسه فرهنگی هنری صبا در سال۱۳۱۵با کاربری مسکونی بنا ودر سال۱۳۸۱با تغییر کاربری به این محیط فرهنگی_هنری تبدیل شده است.گفته میشود این عمارت زیبا با آن اتاق آیینه، حوضخانه با کاشی کاری های بینظیرش، گچ بری های مقرنس شکل در حاشیه سقف اتاقها، سنگهای مرمر نفیس در کف و دیوارها، پنجره های رفیع با گره چینی و شیشه های رنگی با نقوش اصیل ، خاطرات بسیاری از خاندانهای بانفوذی همچون دولتشاهی ، ساعی و به نقلی قوام السلطنه دارد والبته ژاپنیهای مقیم ایران هم به سبب اینکه مدتی این عمارت قدیمی زیبا محل سفارت کشورشان در تهران بوده ، از آن به نیکی یاد میکنند.حوضخانه موسسه فرهنگی صبا، هنر استاد حسین خاک نگار مقدم (۱۳۴۱-۱۲۶۳ خورشیدی) از برجسته ترین و اثرگذارترین کاشی کاران دوران معاصر فوقالعاده است.
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱
عکاس: حمید رضا درجاتی
عمارت پرهیاهوی قوام السلطنه سیاستمدار معروف دوره قاجار و پهلوی سالهاست به گنجینهای از آثار شیشهای و سفالینه مربوط به ادوار مختلف فرهنگی ایران تبدیل شده است؛ عمارت زیبا و منحصربفردی که سه دهه مکان زندگی و کار وی بود اما بعد از مرگ قوام السلطنه سرنوشت دیگری یافت تا درنهایت در سال ۱۳۵۵ پروژه تغییر کاربری و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینههای ایران آغاز شد. طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترینها و معماری داخلی به معمار و مهندس مشهور اتریشی « هانس هولاین» سپرده شد. هانس در طراحی موزه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستونهای تخت جمشید، قوسهای صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفت و با اینکه ویترینها و فضای کلی موزه بهصورت مدرن طراحی شدهاند؛ اما این طراحی ها به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد.
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱