اولین و تنها پارکینگ زیرزمینی قطارهای شهری کشور با نام "پایانه اکباتان" در غربیترین نقطه خط ۴ متروی تهران در حال ساخت است.در این پارکینگ ۲۱ خط ریلی تعبیه شده و از نکات بارز طراحی این سازه امکان ایجاد دهانههای بزرگ به ابعاد ۳۳ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و ایجاد انشعابهای مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۱ خط ریلی است.
با توجه به آنکه این پارکینگ در محدوده مسکونی شهرک اکباتان واقع شده است، ساخت آن به صورت زیرزمینی طراحی شده تا کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و نیز حداقل آسیب برای منظر شهری را در پی داشته باشد؛ ضمن اینکه زیرزمینی بودن سازه پارکینگ، این اجازه را میدهد تا از سطح فوقانی آن برای ایجاد فضای سبز و یک پلازای مدرن شهری استفاده شود.
گفتنی است این پارکینگ با ۷ هکتار مساحت، در ضلع غربی بزرگراه شهید ستاری و محدوده شمال ایستگاه متروی اکباتان واقع شده است.
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹
عکاس: شایان محرابی
گشایش کامل بزرگراه شهیدنجفیرستگار ضمن کاهش بار ترافیک در بزرگراههای بسیج و آزادگان، ترافیک ورودی جنوب شرق پایتخت به معابر شهری به ویژه سهراه افسریه را کاهش داده و در نهایت تکمیل رینگ خارجی شبکه بزرگراهی شهر تهران را به دنبال دارد. این بزرگراه قرار است در ماه جاری به افتتاح رسمی برسد.
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹
عکاس: مرضیه نورعلی
متروی تهران که از آن بعنوان یکی از پروژه های عظیم خاورمیانه یاد میشود، حالا به روزهای اوج خود نزدیک شده و قرار است تا پایان سال 1399، دوازده ایستگاه جدید آن درخطوط 3،6 و 7 افتتاح شود. حال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، دغدغه اصلی مدیران شهری ایجاد فضایی امن و به دور از هرگونه خطر برای شهروندان است و این امر میتواند با گسترش شبکه حمل و نقل ریلی شهری و ایجاد زیرساخت های ایمن فراهم شود. بر همین اساس قرار است ایستگاه متروی اقدسیه، بزودی به بهره برداری برسد. گزارش تصویری زیر تنها گوشه ای از مجموعه تلاش های مهندسین ایرانی و همچنین مدیران شهری برای توسعه هرچه بیشتر این حمل و نقل ارزان و حیاتی را به تصویر کشیده است.
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
عکاس: شایان محرابی
دستگاه TBM ( مخفف Tunnel Boring Machine ) دستگاهی است که برای حفاری تونل هایی با مقاطع دایره ای از آن استفاده میشود. این دستگاه با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است در اعماق خاکی و سنگی زمین حفاری کند. قطر تونلهایی که این دستگاه ایجاد میکند در محدوده یک متر (با استفاده از میکرو-تیبیامها) تا نزدیکی ۱۶ متر (تیبیامهای امروزی) قرار دارند.
این روزها دستگاه غول پیکر TBM در حال حفاری تونل در حدفاصل ایستگاه میدان شهرری تا ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در خط 6 متروی تهران است.
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹
عکاس: سعید ربیعی